Göra vinter





Idag har vi
gjort vinter,
det vill säga plockat in det sista av utemöblerna och växterna
förutom de som får stå kvar ute och som istället fått ett lager bubbelplats runt krukan.





Sommarens sista skörd är bärgad,
otroligt så mycket chili man kan få av en planta.
De gröna tomaterna tänker jag steka som tillbehör till lammfärsbiffarna 
och den ugnsrostade butternutpumpan som jag serverar med vitlökscreme.
Oj, jag blev hungrig bara av att skriva.




Mitt i allt praktiskt bestyr har mina tankar gått till en fin krönika 
om att varje höst är ett avsked.
Så sant.
Krönikan finns i dagens lokaltidning, läs den ni som kan.







Det har gått fort nu.
För två veckor sedan åt vi lunch ute.
Idag har jag burit halvvantar när jag fotograferat.




Olivträdet ska få stå inne över vintern
eftersom vi har ganska svalt i huset under veckorna.
Hoppas det ska klara sig bättre än det förra gjorde hemma i stan.






Önskar er en skön lördagskväll!





Kommentarer